Varga Csaba

A tudástársadalom eszménye

A világon még sehol nincs tudástársadalom, noha jelenleg minden létező társadalomban vannak tudástársadalom-elemek, s a most indult új század közepére a globális társadalomban összefüggő tudástársadalom-szigetek jöhetnek létre. A század második felében megszülethet a globális tudástársadalom. Magyarországnak egyetlen olyan lényeges hátránya sincs, ami eleve kizárná, hogy Európának az egyik első tudástársadalma legyen, ami azonban nem garantálja, hogy húszas-harmincas évekre ezt a cél el is érjük. Az új kor1 egyik jellegzetes tulajdonsága, hogy a külső feltételekkel egyenrangúak a belső feltételek, s az utóbbiak közül elsősorban a tudással dinamizált állami és társadalmi akarat kreatív állapota lenne fontos.

A tudástársadalom problematikája nálunk ma azért vethető fel, mert a közpolitika és a közgondolkodás tömegkultúrájába ez a célképzet beszivárgott, ugyanakkor mégsem egészen vethető fel, mert az új kérdéskör érdemi tárgyalásához hiányzik az új magastudások egységes értelmezése, az új felfogás alapján kidolgozott jövőkép, s a jövővízióhoz kapcsolt tudatos társadalomstratégiai építkezés. Magyarország ma úgy foglya saját múltjának, az előző két század traumáinak, hogy nem lát előre húsz-harminc évig, és nincsenek a tömegkultúrában is számon tartott forgatókönyv elképzelései. A jövő azért láthatatlan, vagy ellenséges természetűre hangolt, mert a korszak uralkodó értelemadásai szerint a jövő semmi átütő erejű újat, különösen új jót nem hoz majd, holott a jelen már kvázi-tárgyilagos megfigyelése is tételesen mutatja, hogy minden globális vagy közép-európai átalakulás drámaibb, mint amilyen a tíz-tizenkét évvel ezelőtti politikai rendszerváltozás volt.

Nem látok abban semmi felháborítót, hogy a magyar vezető értelmiség, különösen a tudomány és a művészet hangadói mennyire nem vagy milyen nehezen érzékelik, hogy a pénzközpontú újkapitalizmus és az információközpontú posztkapitalizmus között éles választóvonal van. A felháborító sokkal inkább az, hogy a magyar tudásteremtők és tudástovábbítók nagyon nagy többségének minimális az ismerte a globális tudástermelésben egymást hajtó (sokszor elképzelhetetlen) tudásforradalmakról.

Személyenként mindenkinek jórészt magánügye, hogy olyan valóságképe vagy olyan valóságcsatornája kristályosodik ki, amely alig távolodott el a 19. század uralkodó valóságmániáitól; s innen nézve majdnem mindegy, hogy ez a szokásos valóságkivonat-ideológia kultúra- és államközpontú, nemzeti-alapállású, vagy az Einstein előtti természettudományokra építő (s változatlanul merev társadalmi osztályokban gondolkodó) szociális nézetegyüttes, vagy valamilyen olyan liberalizmuskeresés folytatása, amely a piac által egyébként izolált egyén szentségét hirdeti. Egyénileg mindegy, ám összességében ijesztő gátrendszer.

Nem csak külön-külön vagyunk idejemúltak, sőt gyakran hideglelősen elavultak, hanem együtt, nemzeti közösségként, politikai „osztályokként”, társadalmi csoportokként vagy tudáshordozókként. Magyarország ma egyszerre több múlt-országban él: az idealizált reformkorban, a kiegyezés után kapitalizálódásban, a második világháború utáni percekben, vagy a „békés” kádári végórákban. Nem élünk azonban a rendszerváltásban, nem élünk a globális világban, nem élünk a lokalitásban, nem élünk a természetben (vagy természetközeli környezetben), nem élünk a spirituális világban és persze nem élünk az összesített tudásban, aminek új lényege az, hogy a földi civilizáció új tudása az elmúlt évtizedekben végérvényesen gyökeresen meghaladta az elmúlt kétezer év tudását. Sem előre, sem hátrafelé nem látjuk az édenkertet, és az eddigi édenkert-töredékeket is hajlamosak vagyunk sivatagnak felfogni.

Az édenkert metafora pedig kitűnő, mert tartalmazza az elemi integrációt:: külön nincs ökológiai jövőkép, nincs önmagában információs-informatikai holnapvízió, sőt a tudásalapú gazdaság eleve már kilépett a hagyományos gazdaság-mederből vagy nem beszélhetünk izoláltan totális új tudásról, pedig épeszű ember – a fizika elméletének szubatomi kutatásinak sikere óta – nem gondolkodhat anyag-központú dimenziókban. Kínos ez a sok és új felismerés. Kínos, hogy csak integrált, új alapú, a jelentrendeken túllépő jövővízió születhet, s ennek megértése után aztán akár évtizedekig vitatkozhatunk arról, hogy az új világfelfogásban, az új világintegrációban döntő szerepe a környezetnek, a genetikai meghatározottságoknak, az emberi tudatnak, vagy mondjuk a (tudásalapú) társadalomnak van.

Nekem változatlanul az a véleményem (s nem látok olyan döntő érvet, hogy ezt a véleményt visszavonjam), hogy a jövő egyedül használható neve a tudástársadalom, amely bővebben tudás- és tudatfejlesztő társadalomként írható le. Ez az új korszak döntően olyan új tudásokat is hasznosít(hat), amelyek még ismeretlenek a jelenlegi globális köztudatban.

Az emberi civilizáció minimum több tízezer éves története azt mutatja, hogy az ember, s az általa szervezett társadalom, s az ennek a menedzselésére használt állam képtelen időben és hatékonyan megbirkózni a föld bolygó és a földi civilizációk általános problémáival. Nincs más esélyünk, mint a spirituális intelligencia és a mesterséges intelligencia egymást segítő együttese, s egymást erősítő bevonása a döntésekbe és a problémakezelésekbe. Ennek az állításnak a súlya valószínűleg még ma nem kódolható, és öröm helyett kétségeket és félelmeket ébreszt, holott az ember nevű intelligens lénynek leginkább önmagától és eddigi viselkedésétől kellene félnie. Nagyon kevés jel mutat arra, hogy a 20. század még száz évig – kis módosításokkal - ugyanúgy folytatódik, mint amilyen most, így a figyelmünk csak arra koncentrálhat, hogy a jórészt folytathatatlant – új paradoxonként - mi és hogyan folytatja, sőt a radikális megszakítások után a visszaemelt régmúltak hogyan válnak jövőteremtővé és a mai uralkodó gazdasági-társadalmi-szellemi világmodellek mikor és milyen újvilággá alakulnak át.

A közbeszéd elfogadott (egyébként tarthatatlan) leegyszerűsítései szintjén a jelenlegi problémakötegek lakonikusan így fogalmazhatók meg: 1. A magyar döntéshozó és legitimáló eliteknek nincs koncepcionális jövőalternatívái. 2. Az újtudást teremtő elitek szintén nem dolgoztak ki hosszú távú jövőutat-utakat és ezekről a nyilvánosság előtt nem cseréltek véleményt.2 3. A globális és európai világ ugyan már információs társadalmat épít, ám ennek a jelenhez kötött programnak itthon sincs tíz évre szóló. konceptuális jövőstratégiája3. 4. Az információs társadalom pillanatnyi felfogása nem jeleníti meg a tudástársadalom modellt – ezért (is) hiányzik a tudástársadalom eszmény is.4 Holott valószínűleg a tudástársadalom eszménye lehetne a legjobb tudatfejlesztő és a társadalmi inspirátor. Ezt a négy problémaköteget érdemes kicsit részletesen és higgadtan értelmezni.

1. A hazai uralkodó elitek alternatíva nélkülisége

Az uralkodó eliteknek négy – politikai, gazdasági, társadalmi és tudásteremtői – csoportját különböztethetjük meg. Az eliten természetesen nem minőséget, nem erkölcsöt értünk, hanem az uralkodó helyzet megszerzését, avagy a gazdasági, politikai és tudástőkék birtoklását. A többszörösen összetett és egymásra csúszott magyar gazdaság és társadalomszerkezet miatt a hazai uralkodó elitek is rendkívül összetett belső struktúrában léteznek, s maguk sem tudnak mit kezdeni tisztázatlan viszonyaikkal. Most csak arra van lehetőségünk, hogy a politikai elit gondolkodását jellemezzük, ami azért perdöntő, mert Magyarország vezetésében még mindig túlsúlyos szerepet töltenek be.

A politikai elitek az 1989/90-es kvázi politikai rendszerváltás után parlamenti ciklusokként más-más kormányzó és ellenzéki pártszövetségeket hoznak létre, de ideológiai szinten hellyel-közel folyamatosan tartják a rendszerváltáskor kialakult általános célokat. A probléma „csak” az, hogy a kilencvenes évek elején a kapitalizmus ötven-száz évvel ezelőtti modelljét választották jövőképnek, amely a piacgazdaság, a parlamenti demokrácia, a többpártrendszer mellett egyetlen egyedi célt választottak, az Európai Unióhoz való csatlakozást. A politikai idő- és téreltolódás miatt nehezen vesszük tudomásul, hogy az Európai Unió közben áttért az európai információs társadalom fejlődésére, egyre inkább komolyan veszi a fenntartható fejlődés normáját és egy évtizede a jövőkutató műhelyeikben a neoliberális piacgazdaság helyett tudásalapú és/vagy társadalomgazdaságról kezdenek beszélni.

A politikai elit – egyes tagjait kivéve – általában foglya elavult politikai és/vagy társadalmi ideológiáinak. Számos látványos kínlódás ellenére a hagyományos szocialista ideológiából nem válik szociáldemokrata vagy poszt-szociáldemokrata (vagy poszt-újbaloldal) stratégia. A konzervatív oldal többsége visszahátrált az ókonzervatívizmusba, egymással is vitatkozó 19-20 századi nemzeti ideológiákba, vagy el sem mozdult onnan, s a hangadó nyilvánosságban jele sincs a neokonzervatívizmus amerikai, angol, vagy német változatának, azaz prekonzervatívizmus tombol posztkonzervatívizmus helyett. Nem sokkal többet tud felmutatni a liberalizmus sem, amely az egyéni szabadságjogokra alapozott korábbi liberális ideológiák között vergődik és önálló politikai pálya hiányában szükségképpen sodródik az elavult magyar baloldalhoz, azaz nálunk is hiányzik a posztliberalizmus minden válfaja.5

Ha lennének megújított politikai ideológiák, akkor azok alapján vagy éppen azokkal szemben, vagy tőlük függetlenül a politikai elit átfogó gazdasági, társadalmi és szellemi stratégiákat fogalmazhatna meg. Érdemes elemezni, hogy a mostani politikusok hogyan gondolkodnak az információs társadalom elméletéről és az általuk vállalható tervezett gyakorlatáról.6 A liberális elképzelés az információk szabad áramlásának és az internetes demokrácia lehetőségét emeli ki, a konzervatív felfogás digitális Magyarországban gondolkodik, ami számára alapvetően a tudások, különösen a magyar kultúra, és a szolgáltatások digitalizálást és szintén az internetes demokráciát jelenti. A szocialista koncepció lényege az egész társadalmat átfogó modernizáció, avagy mindenekelőtt társadalmi modernizáció. A politikai jövőképpel így nincs is baj, a három felfogás együtt ki is tesz egy átfogó programot.

Mindez az mutatja, hogy a politikai elitek képviselői a kormányzati gyakorlatra koncentrálva a kisebb-nagyobb lépéseket korrektül megtervezik és kormányzati pozícióhoz jutva a soron következő aktuális tennivalókat jól-rosszul elvégzik. Az egész mégis kevés. A kormányzati programok satnyák, túl közelre néznek. Nincs politikai koncepció és akarat, hogy átfogó programot dolgozzanak ki, radikálisan új módon gondolkodjanak és a magyar társadalom számára vonzó, dinamizáló jövőképet teremtsenek. Ennek egyik oka az, hogy az információs társadalmat érteni kezdő politikusok saját pártjaikban nem töltenek be vezető szerepet, kisebbségben vannak, másik oka viszont az, hogy a hatalom megszerzéséért és megtartásáért folytatott szimbolikus politikai-kulturális harc uralkodó témája a közelmúlt, s ezért szüntelenül zajlik a kulturális értékharc, ami egyébként már az információs kor egyik sajátossága. Így viszont Magyarország az európai versenyben nem zárkózik fel, nem követheti a finn vagy az ír modellt, s nem veheti át tanulságait; önmagát fékezi le, képtelen egy kvantumugrásra.

A gazdasági vagy a tudás”termelési” alrendszer ezeket az akadályokat nem zúzhatja össze. Amíg Magyarországon politika- vagy hatalomalapú világ van, addig ez a kudarcos trend nem változhat meg. Az információs kor tehát nálunk még nem teremt valódi alternatívát, csak kormányzati résztevékenységet. Szellemi esély – ugyan korlátozottan, de – lenne, politikai új helyzet teremtése azonban csak az európai csatlakozás és a hazai politikai mező új tematizálása után várható.

2. Az újtudást teremtő elitek jövőút kínálatainak hiánya

Ha az újtudást teremtő elitekről beszélünk, ezen csak az értelmiség egyik szerény kisebbsége értendő; azok, akik nem a meglévő tudást terítik és nem a meglévő tudások új feldolgozását adják, hanem akik hellyel-közel megértették, hogy az elmúlt évszázadok közös tudása, a tudományok eddigi eredményei ugyan nem avultak el, csak mára élesen-látványosan kiderült róluk, hogy csak korlátozott alapesetekre, alapösszefüggésekre igazak. Akik az újtudást nálunk teremtik, akár akadémiai-egyetemi, akár az előtti vagy azon túli tudományos vagy mi több a folyton táguló tudományos térben. Az információs korban egy-egy ország egyes számú értékmérője, hogy mennyi, milyen minőségű, mennyire ismertté vált újtudás jön létre. Magyarország rangját, sajnálom, már nem az 1956-os (korlátozott) forradalom, nem az 1989-es (kvázi) rendszerváltás, vagy nem az aktuális kormányzat adja, hanem a szellemi (tudományos, művészeti, vallási, sőt poszttudományos) élet valóságos teljesítménye, innovációja, tudáspiaci értékesítése adja.

Saját, nyilván vitatható megítélésem szerint az emberiség közös tudása az elmúlt száz év alatt fokozatosan új, magasabb, sőt radikálisan más szintre jutott, amit Einstein, Heisenberg, Bohr, vagy általában a relativitás- és a kvantumelmélet utáni új tudások világának tekinthetünk. Ami mindez két-három évtizede továbbgyűrűzve szinte a tudományok minden ágára átterjedt, de az összefoglaló jellegű új természettudományos vagy/és társadalomtudományi metaelméletek még nem születtek meg, sőt a posztmodern felfogások jó része ennek lehetőségét és szükségességét is tagadja. Normális országban ma – némileg sarkítva - a bölcsész értelmiség is elméleti fizikát vagy kvantum pszichológiát7 tanul. Nálunk a hangadó értelmiségi csoportok politikusok erkölcséről, vállalkozók kvázi-törvényes gazdagodásáról, a nemzeti hagyományok elvesztéséről vagy az Internet állítólagos személyiség romboló hatásáról vitatkoznak. Egyáltalán nem nézek le senkit, mi több igyekszem empatikusnak lenni, mindenkinek joga úgy látni a világot, ahogy látja, én viszont a kortárs értelmiségiek többségét úgy látom, hogy nagy többségük még nem lépett ki a 19. század tudásföldjéről.

Az elmúlt századokban nálunk a tudományok vagy/és a vallások elitje mindig jóval a köznép és a közgondolkodás előtt járt, olykor néhány politikus vagy közíró igyekezett csak lépést tartani. Most egyszerre megy végbe két globális folyamat: a magastudás gyorsuló tempóban egyre messzebb, elképesztően messze halad és ráadásul az emberi civilizáció globális problémái csak evvel az új magastudással orvosolhatóak. Kirívó példái ennek a trendnek az ökológiai vagy a világtársadalmi szociális problémák. Ehhez képest a politikusok tudáshorizontja nehezen tágul, a modern tömegtársadalmak tömegkultúrája ugyan egyre inkább töltődik fel magastudásokkal, de ennek ellenére a köznép és a közpolitika lemaradása növekszik. Magyarországon semmi szokatlan nincs: az összetett gazdaság-, társadalom- és tudásszerkezet folytán az ország egyszerre létezik a posztfeudalizmusban, a korai kapitalizmusban, a pénzgazdaságban vagy az új (információalapú) gazdaságban és mindegyik részországnak megvan a maga „értelmiségi” képviselete. A többség hátrafelé vagy az elmaradott jelenbe húz, míg egy kisebbség mozdul előre, de az általános tudáshiány és jövőhiány számos változásigényt korlátozhat.

A magyar tudomány újtudást teremtő teljesítménye már mérhető. A szerénység követelményei tiltják, hogy saját szellemi műhelyeink és közvetlen partnereink eredményeit kiemeljem, ám arról talán a rossz reflexek kiváltása nélkül beszámolhatok, hogy a hazai emblematikus gondolkodók közül kikre figyelünk fokozottan és folyamatosan. Íme, a névsor: például a filozófus Pethő Bertalan, a filozófusi időszakába lépő Hankiss Elemér, a pszichológia filozófiáját itthon megteremtő Pléh Csaba, az agykutató Vizi E. Szilveszter (nem azért, mert most akadémiai elnök), a kozmológus Székely László, az informatikus Roska Tamás, a pedagógus Zsolnai József, a filozófiai istentant publikáló Weissmahr Béla, a teológus Szathmáry Sándor, a valláspszichológus Szász Ilma, a jövőtudat építő László Ervin, a környezetgazdász Kindler József, a szociológus Ferge Zsuzsa, a nanotechnológiával foglalkozó Csurgay Árpád, és természetesen még sokan mások. Nem szeretnék azonban elfelejtkezni – támadottságuk ellenére - a tudomány határait keményen tágító útkeresőkről: ismét csak példaként a néprajzos Pap Gáborról, a fizikus Egely Györgyről, a csillagász Grandpierre Attiláról, a parapszichológus Paulinyi Tamásról, a fizikus Kisfaludy Györgyről, a halál utáni életet kutató Pilling Jánosról, a sort ismét folytathatnám sokáig. A magyar tudomány tehát gazdag kitűnő új elméleteket teremtő tudósokból, gondolkodókból, művészekből – valamiért egyelőre mégsem vagyunk elégedettek.

Nincsenek összegző konferenciák8, nincsenek összefoglaló művek, nincsenek az új tudást bemutató könyvek, tudósaink közül kevesen válnak európai hírű gondolkodóvá, s végül az új tudásokból nem születnek jövőalternatívák, vagy legalább is még nem válnak a közdisputa tárgyává. A tudomány új felfedezéseire építve nem fogalmazódnak meg Magyarország vagy akár egész Európa számára jövő-utak. Az újtudás terjedését sokszor blokkolja a régi tudás számos bástyája, ismeret-várfala, előítélet-futóárka, intézményes védősánca. Nem véletlen, hogy Magyarországon nem sorjáznak a jövőkutató műhelyek, kivételt képez a BKÁE jövőkutatási központja vagy a Veszprémi Egyetem most induló jövőkutató csoportja. Az újtudás nem vagy alig jut ki a társadalom gondolkodó, innovatív köreibe és a csoportok, körök, szemináriumok, előadások nem fejtenek ki társadalmi nyomást az érdektelen és érvénytelen felfogások ellen. Ezért sincs nálunk még tudástársadalom.

3. A magyar információs társadalom ideológia és stratégia

Vizsgáljuk meg röviden, hol tart a magyar információskor-elmélet és stratégiakutatás. Ahhoz képest, hogy még akadémiai körökben vagy rangos kutatóintézetekben is előfordul az információs kor létezésének nyílt tagadása, vagy az informatikus értelmiséget változatlanul nehéz meggyőzni arról, hogy ne csak új technológiákban, hanem új tartalmakban és információs társadalomban is gondolkodjon, a hazai információskor-elmélet az elmúlt két-három évben kvantumugrásokkal fejlődött. A számítástechnika-tudomány nagy öregje, Vámos Tibor is példát mutatott, aki egy új rendszerelmélet tervezése közben és ennek alapján értelmezi az információs társadalom perspektíváit. Számomra kellemes meglepetés, hogy a hagyományos szociológiában jeleskedő tudósok is felvették ezt a kutatási témát, például Farkas János9 a huszadik századi társadalomtudományok szemüvegén keresztül korrekt értelmezést készített, vagy Tamás Pál10 – aki ugyan szinte minden aktuális kérdéshez hozzászól – történeti folyamatba ágyazva szemléli a posztszocialista információs társadalmakat. Nyíri Kristóf filozófus pedig abban látszik úttörőnek, hogy egyrészt a világ jelentős információs társadalom felfogásait, koncepcióit ismerteti itthon, másrészt a nyelvfilozófia alapján az információs kor egyik ideológusa, tudósa kíván lenni.

A magyar tudomány és például a művészet életvilága semmiben sem különbözik a gazdaság vagy a politika belső világától. A tudáspiaci szereplők alapvetően a két eltérő magatartást képviselnek. Az egyik csoport tagjai a versenyt hatalmi mérkőzésnek tekintik, s minden riválist – gyakorlatilag durva eszközökben nem válogatva – megpróbálják gyengíteni, olykor eltüntetni vagy legalább létezését észre sem venni, publikációkra nem hivatkozni, de minden új gondolatot átvenni tőlük. A másik csoport tagjai viszont az általános versenyt szellemi versenynek értelmezik, senkit nem akarnak sem legyőzni, sem hatalmi helyzetből meggyőzni, a riválisok szakmai felismeréseit a forrás megjelölésével saját gondolkodásukba beemelik és ezért a partnerkutatók tanulmányait is publikálják, ugyanakkor a szakmai ellenvéleményeiket szintén nyilvánosan mondják el. Az előbbi csoport természetesen a háttérben törekszik szakmai, politikai, gazdasági betartásra, míg az utóbbi csoport az etikus magatartással szándéka ellenére szükségképpen provokál, és ezért időnként további hátrányok érik. Ennek ellenére mi – tehát a Stratégiakutató Intézet – az utóbbi magatartást képviseljük, s ez viszont lehetővé teszi, hogy külföldön és itthon egyaránt kritikus (és reméljük korrekt) szakmai véleményeket fejtsünk ki.

Az információs kor tehát az információk és tudások nyílt versenye. Mindenki tanul a másiktól, a képességek, a felkészültségek, az eredmények alapján spontán és tudatos munkamegosztások jönnek létre. Magyarországon eddig csak két ismert nagyobb kutatócsoport foglalkozik kifejezetten az információs korral. Ezért a Stratégiakutató Intézet – jórészt egyoldalúan – nem tekinti intézeti riválisnak a műszaki egyetem Információs Társadalom és Trendkutató Központját (ITTK)11, mert szerintünk rivalizálás helyett a komoly tudáscseréé és kölcsönös tudáskontrollé a jövő. Komoly előnyüknek tartjuk, hogy egyrészt a globális információs társadalom eseményeiről, változásairól, jelenségeiről itthon a legtöbb és legalaposabb információkat hozzák nyilvánosságra, másrészt az Internet világáról, gazdaságáról, az Internet használatának tényeiről, szokásairól a legjobb interdiszciplináris elemzéseket írják. Intézetük profilját állandóan bővítik, például az internetes kor civil társadalmával, az Internet-pszichológiával vagy a mobil információs társadalom várható jövőjével is foglalkoznak. Noha szeretik magukat az egyetlen magyar információs társadalom kutatóintézetnek definiálni, az mindenképpen megállja a helyét, hogy az egyik legjobb és a legkiterjedtebb információs társadalom kutatásokat folytató egyetemi kutatócsoport. (Hasonló színvonalú, de nem ilyen széleskörű munka folyik például az MTA Filozófiai Intézetében12 a távoktatás elméletéről és gyakorlatáról, az e-demokrácia kutatócsoportban13 a digitális demokrácia jövőjéről vagy a Gazdaságkutató Intézetben14 az e-gazdaság helyzetéről és lehetőségeiről, stb..)

A Stratégiakutató Intézet15 profilja alapvetően különbözik az ITTK-tól: egyrészt alapvetően interdiszciplináris metaelméleti és mezoelméleti beállítódása, nézőpontja miatt, például mi végezzük a globalizáció és lokalizáció, vagy a tudástársadalom-elmélet kutatását, másrészt nem csak az információs társadalomra vagy korra koncentrálunk, hanem az új tudomány, az új tudás létrejöttének támogatására. Ezért például tudatkutató vagy az egységtársadalom modellt vizsgáló műhelyet tartunk fenn. Harmadrészt konkrét információs társadalom – például tartalomszolgáltató vagy e-közigazgatási - programokat, intelligens régió-megye és kistérség stratégiákat készítünk. Több hazai szakértő valóságlátványával szemben – például Farkas János16 és Z.Karvalics László17 felfogásával ellentétesen – az információs kort több, egymást folytató szakaszra18 (informatikai társadalom, információs társadalom, tudástársadalom, tudás- és tudatfejlesztő társadalom) bontjuk, amelyek között alapvető strukturális, tartalmi, minőségi különbséget látunk. Az információs társadalmat alapvetően technológia- és gazdaságközpontú modellnek, míg a tudástársadalmat lényegileg tudás- avagy tartalomközpontú korszaknak ítéljük. Hasonlóan eltér az álláspontunk Kindler Józsefétől19, aki viszont a történelmi folyamatok különbségit annyira összemossa, hogy minden létező, a pénzkapitalizmusban kialakult globális problémát a születőben lévő tudástársadalom nyakába varrja.

Nem az a kérdés, hogy kinek van egyértelműen, vagy örökérvényűen igaza, hiszen ma már evidens, hogy a különböző az un. valóságcsatornáknak egyformán lehet igazsága, a megfelelő szellemi mentalitás így az, ha más tudásműhelyek, más kutatók nézőpontját, valóságképét is érdeminek tekintjük. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden korszak nem küzdheti ki közös fogalomkészletét és a többségi domináló véleményt, ami megint nem avval azonos, hogy más elméleteknek nem lehet igazsága.

Összefoglalásként párhuzamos – egymásnak is ellentmondó – állításokat kockáztatunk meg: 1. Az információs társadalom hazai szaktudományi (résztotalitásként) értelmezése részben-egészben készen van vagy lesz rövidesen. Az információs kor újragondolása (globalizáció-lokalizáció elméletbe, technológiaelméletbe, információelméletbe, valamint az új gazdaság és az új társadalom elméletbe ágyazva) közel sincsen kész.20 2. A tudástársadalom elmélethez az előbbiek mellett még szükséges téridő-elmélet, ökológiai elmélet, jel-tudásjel-elmélet, mesterséges intelligencia elmélet, államelmélet, tudáselmélet, tudatelmélet, stb. Ennek az integrált metaelméletnek külföldön vagy itthon még csak a körvonalai látszanak. 3. A magyar társadalom felkészültebb kisebbsége is az információs társadalomnak csak elméletelőtti ismereteivel rendelkezik, jórészt az információs-kommunikációs technológiák megtanulásánál tart. A hazai közgondolkodásban az értelmiség sem jutott sokkal előbbre, de az újtudást előállítók viszont már-már világszínvonalat érnek vagy érhetnek el. 4. Az új század első évtizedében derülhet ki, hogy a magastudást képviselők, az intelligens társadalmat akarók, az e-kormányzást megvalósítók együttesen képesek-e egy integráló, újtudományi, újidentitást kínáló tudástársadalmi jövőképet Magyarország többségével vagy legalább a hangadó csoportok zömével elfogadtatni.

4. A tudástársadalom eszmény és a hazai tudástársadalom modell

Szerencsétlen és ijesztő elméleti (mi több: gyakorlati) tévedésnek tartom, ha a jövőt csak ökológiai szempontból kívánjuk megváltani. Függetlenül attól, hogy egyáltalán lehet-e megváltás. Még gonoszabbat is mondhatok: a földi civilizáció globális ökológiai problémái egyáltalán nem kezelhetők a pénzközpontú újkapitalizmus működési elveivel és eszközeivel. Az ökológiai lábnyomok részleges eltüntetése sem képzelhető el a globális tudástársadalom létrejötte nélkül!

Magam nem hiszem azt, hogy minden ökológiai stratégiának vagy jövőképnek szükségképpen integráló gazdasági-társadalmi jövőmodellnek csak a tudástársadalmat kell és lehet elfogadni; ugyanakkor a tudástársadalom globális, kontinentális, nemzeti és lokális szisztémái egyaránt valóságos felismeréseket és megoldásokat kínálhatnak az ökológiai katasztrófák elhárítására. A tudástársadalom világmodellek, vagy a globális világban a részleges tudástársadalom-szigetek akkor jöhetnek létre, ha mindenekelőtt tudomásul vesszük, hogy a jövő nem csak a múltjelen megváltozhatatlan kényszerpályája, hanem a jövő – az induló feltételektől részben függetlenül is – teremthető. A tudástársadalom eszmény így tehát nem pusztán abból indul ki, hogy a közép-európai vagy a magyar elkésett-összecsúszott fejlődési modell milyen gazdasági-társadalmi innovációkat tesz vagy nem tesz lehetővé. A valóságos s a puhának tartott, de kemény feltétel: a tudástársadalom célképzet, jövőkép, elmélet és az elméletből fakadó kormányzati és társadalmi program megléte és minősége.

A tudástársadalom eszmény: tudás és társadalom eszmény külön-külön és együtt is. A tudáseszmény: az új tudás koncentrált elsajátítása, elmélet-tudás, tudat-tudás, készség-tudás, spirituális-tudás, cselekvés-tudás és ez együtt új tudat és új tudatosulás. A társadalom eszmény: az új társadalom tudatos létrehozása, a világszerkezet minden szintjén (globális, kontinentális, nemzeti és lokális szinteken) közösségi társadalom, a globalitás és lokalitás egyensúlya, nem hierarchikus, hanem hálózati társadalom. A tudás + társadalom együtt: nem hatalom vagy pénztőke központú, hanem tudásalapú és tudásvezérelt társadalom, nemcsak vagyon- és munkamegosztás által strukturált, hanem inkább tudás és kreativitás segítségével mobilabb-nyitottabb szerkezetű horizontális társadalom. Minden társadalom virtuális (és ijesztő) labirintus, amelynek gyakran egyáltalán nincs kijárata, a tudástársadalom viszont olyan virtuális – nem labirintus jellegű és nem félelmet generáló - hálózat, amelyben már-már könnyű közlekedni és számos kijárata van. A közlekedés jövőjének térképét a tudástársadalom eszmény jelenti és a közlekedés fejlesztése képes az eszmény hetven-nyolcvan százalékos megvalósítására.

Nos, a tudástársadalmat nem értjük, ha csak azt hisszük, hogy abban a gazdaság, a tudás-újtudás, az ökológia vagy az állam majdnem olyan alrendszer, mint most. A tudástársadalom korszakában a gazdaság nem neoliberális nemzetekfölötti, öncélú gazdasági rendszer, hanem – még mindig piaci alapú, de környezet s társadalombarát, valamint tudásközpontú - szolidáris gazdaság, vagy etikai gazdaság, amit hívhatunk társadalomgazdaságnak. Az új időszámítás után az állam sem ugyanaz, mint eddig, s a változás nem csak az, hogy az állam az e-demokrácia világában szükségképpen e-kormányzás, hanem mindennek segítségével nem hatalom vezérelte, nem többszörösen koncentrált hatalomérvényesítés, hanem – lásd a gazdaságot – környezetóvó, társadalombarát, polgárszolgáló, tudáshasznosító hálózati szolgáltatás. A természet- és környezetvédelem szerepe és működési is egészen más, s az új jelenség nem csak az, hogy a gazdaság egyik alrendszereként a környezetgazdaság is elfogadást nyer, hanem a gazdaság, a lakásépítés, a technológiafejlesztés, a közigazgatás, az oktatás (stb.) mind-mind a föld ökológiai egyensúlyának megtartására, majd erősítésére21 figyelve végzi tevékenységét. A tudástársadalomban az egyik igazán új az lesz vagy lehet, hogy a földi civilizáció és kultúra egymástól izolált, elszakított rendszerei és alrendszerei újra közelednek egymáshoz és ennek eredményeképpen rendezett rendezetlenség állapotú, vagy a kvantumintegráció típusú megarendszer nem hierarchikus, s így nem egy rendszerelem uralja az összes többit, hanem az új, hálózati rendszerben minden elem az összes többi elemmel együttműködik és kölcsönös kontroll alá veszi a többit. Mindehhez természetesen mérhetetlenül sok ismeret, tudás, tudáshasznosítás és a mesterséges intelligenciával támogatott globális hálózati szervezés-önszervezés szükséges.

A tudástársadalom globális modellként még részben is csak a 21. század közepére valósulhat meg. Ennek előkészítése érdekében a hazai tudástársadalom elméletet22 rövidesen összefoglalva közreadjuk.

Ajánlat

Nem az a kérdés, tudjuk-e, hogy milyen lesz a jövő, hanem az, tudjuk-e, hogy milyen jövőt akarunk, s ha tudjuk a jövőképet, ennek érdekében mit és hogyan teszünk. Magam nem tettem egyebet, mint röviden jeleztem, hogy milyen jövőt látok optimálisnak, s ennek a jövőképnek tudástársadalom nevet adtam. Szívesen veszem, ha valaki érettebb és kidolgozottabb jövővíziót vázol, és annak nincs jelentősége, hogy ki-ki milyen metaforát választ a célállapot, célállomás megnevezésére. Magyarországon ma – úgy látom - nem kevesen érzik, sejtik, vizionálják, látják a tudástársadalom jövőképet.

A tudástársadalom szimbolikus és virtuális megteremtése gyorsan halad.

1 Az új kor általánosan elfogadott neve: információs kor. Lásd Manuel Castells három kötetes alapértelmezését Az információs kor címmel. (The Information Age: economy, society and culture I-III., Blackwell, 1996) vagy szintén Castells magyarul is publikált, de bolti forgalomba nem került könyvét: Az Internet-galaxis, Network TwentyOne Kft, 2002). Francis Fukuyama A Nagy Szétbomlás című kötetében egyaránt használja az információs kor, az információs társadalom és a toffleri harmadik hullám kifejezést.

2 Kivételt képez László Ervin által fogalmazott és száz tudós által elfogadott ökológia-alapú világkiáltvány, de a Budapest Klub tiszteletbeli tagjai között magyar tudós nincs, csak két hazai művész. László Ervin: Meg tudod változtatni a világot. (Magyar Könyvklub, 2002)

3 Szintén kivételt képez az ötvenhárom magyar szakember, akinek közös kötete nemrég jelent meg. A tudás társadalma I-II. Stratégiakutató Intézet, Ipargazdasági Kutató Intézet, Nemzeti Ifjúságkutató Intézet, 2002)

4 Szintén kivételt képez Kiss Endre-Varga Csaba: A legutolsó utolsó esély című könyv (Stratégiakutató Intézet, 2001)

5 Magam részéről viszont már eredménynek tartom, hogy Tamás Gáspár Miklós személyében újbaloldali-posztbaloldali gondolkodás, Kiss János régi és új publikációban egy határozott újliberális törekvés jelenik meg. Nyilván az én hibám, hogy mértékadó újkonzervatív-posztkonzervatív ideológust nem látok a nyilvánosságban.

6 Magyar Bálint, Rogán Antal, Síik Zoltán, Simon Gábor-Szabó Zoltán és Stumpf István cikke vagy nyilatkozta olvasható egy aktuális kötetben: Az információs társadalom felé, Replika Könyvek, Replika Kör, 2001.

7 Lásd példaértékű könyvként: Robert Anton Wilson: Kvantum pszichológia (Mandala-Véda Könykiadó, 2002)

8 A Stratégiakutató Intézet egy ilyen konferenciát már rendezett: Új tudások és új tudatok a tudástársadalom korszakában. (Budapest, 2002. január 31-február 2.)

9 Farkas János: Információs- vagy tudástársadalom (INFONIA Szakkönyvek, 2002)

10 Tamás Pál: Az elkésettek stratégiái, avagy a posztszocialista információs társadalom jövőképeiről. (im. Az információs társadalom felé.)

11 Lásd saját portáljukat: www.iittk.hu

12 Lásd: www.idg.hu/uniword

13 Lásd: www.edemokracia.hu

14 Lásd: www.gki.hu

15 Lásd: www.inco.hu www.e-mo.hu www.strategiakutató.hu

16 Farkas János: im. 67.o.

17 Z.Karvalics László: Bevezető az információs társadalom tudománytörténetéhez (Információs Társadalom, 2001.1.37.o.)

18 Varga Csaba: Tíz tézis (e-Világ, 2002/május)

19 Kindler József: Tudástársadalom: a racionalitás (önzésetika) globalizálódása? (A 21. század kihívása: a tudásalapú humanista társadalom létrehozása (MEH STRATEK, 2000)

20 Erre kollégámmal tettünk kísérletet: Kiss Endre-Varga Csaba: A legutolsó utolsó esély (Stratégiakutató Intézet, 2001)

21 Mindazon célok, struktúrák és módszerek megvalósításáról van szó, amelyet a hazai legjobb ökológusok, környezetgazdászok (Borbándi Attila, Gyulai Iván,. Kerekes Sándor, Láng István, Kindler József, Kiss Károly, Kocsis Tamás, Meskó Attila, Varga Zoltán, Vida Gábor, Zsolnai László, stb.) egy-két évtizede képviselnek.

22 Első összefoglaló tanulmánygyűjtemény: im. A tudás társadalma I-II.