VITA
Kérjük az INCO olvasóit, szóljanak
hozzá
|
Gáspár Mátyás
A "Közös Pontok"
Nemzeti Teleház Stratégia körvonalai és összefüggései
Bevezetés
A 90-es évek elején beindult hazai teleház mozgalom az 1998. évben felpezsdítette a vidéket és sok helyütt, gondolkodóba ejtette a városok kis - főleg lakótelepi - közösségeit is. Az információs társadalom szele most már - kétségtelenül - megérintette azokat is, akik erre a legkevésbé számítottak, mert nem ismerték, nem ismerhették annak lehetőségeit. Ebben az évben a teleházak száma megnégyszereződött.1 Az ezredfordulóra már ennek “csak” a duplája, 150-160 teleház várható. Prognózisom szerint - kedvező feltételek mellett - további öt év alatt kiépülhet Magyarországon az információs társadalom általános, elsődleges, közösségi bázisú hálózata.
A teleház - kisközösségi válasz a társadalmi átalakulás, a modernizáció, az információs társadalom és a globalizáció kihívásaira. Azon a feltételezésen alapszik, hogy a magyar társadalom jelentős része éppen abban az időszakban nem lesz még képes egyénileg hatékony módon alkalmazkodni az új kényszerekhez és lehetőségekhez, amikor arra a legnagyobb szükség lenne, amikor az átrendeződés a legintenzívebb (pl. európai csatlakozás), a válaszutak valóban sorsdöntők.
A Nemzeti Teleház Stratégia a kisközösségek útkeresése az új, információs technológiák világában. Egy megkezdődött, ígéretes folyamat kibontakozásának lehetőségeit foglalja össze. Sorra veszi a kisközösséget érintő kihívásokat, az alkalmazkodás szükséges válaszait és a teleházak lehetséges szerepét ebben a változási folyamatban.
Ez a dokumentum - a PHARE támogatásával - kidolgozás alatt álló Nemzeti Teleház Stratégia koncepciója. Tudományos elemzések, szakértői részmunkák és a folyamatban lévő országos teleház program lehető legtöbb résztvevője véleményének kikérése, más nemzeti fejlesztési programokkal történő egyeztetések eredményeképpen készül el 2000. nyarára a hazai teleház fejlesztés távlatos elképzelése.
A jelenlegi helyzetről és a stratégiai tervezés folyamatáról a hazai teleházak honlapja foly
amatos tájékoztatással szolgál a www.telehaz.hu címen. Ugyanitt (illetve az INCO-ban) szívesen fogadunk véleményeket és javaslatokat a közölt részanyagokkal kapcsolatosan.
(A) Kisközösségi kihívások (prognózisok)
Az alább számba vett - közismert - változásokat a kisközösségekre gyakorolt hatásaik szempontjából vizsgáljuk. Azt a kérdést tesszük itt fel, hogy miben áll az esély ill. a veszély, kell-e, ha igen milyen irányú változás a kisközösségek jelenlegi állapotához képest. A számításba vett világ- és hazai tendenciák bonyolultan összefüggenek. Meg sem kíséreljük azok rendszerezett áttekintését, annyiban ragadjuk meg megnyilvánulásaikat, amennyiben számunka fontos hatásokat tudunk belőlük előrevetíteni. Prognózisunk tükrözi értékrendünket, amennyiben bizonyos tendenciákat pozitívnak, másokat pedig negatívnak értékelünk.
(B) Stratégiai válaszok helyi szinten
A teleházak működése a kisközösségek számára lehetőséget, eszközöket biztosít ahhoz, hogy stratégiai válaszokat adjanak a prognosztizálható - részben már érezhető - változásokra, hazai és világtendenciákra.
(C) Stratégiai válaszok regionális és országos szinten
A teleházak fenntartható működése országos támogatást, kiszolgálást és igénybevételt feltételez. Az országos (helyenként nemzetközi) teleház stratégiai fejlesztési irányokat folyamatosan összhangban kell tartani az egyéb nemzeti fejlesztési stratégiákkal. Többek között ez utóbbi célt is szolgálja saját távlati elképzeléseink összefoglalása.
1. sz. melléklet
Új kisközösségi paradigmák
A teleházak akkor tudják pozitív szerepüket betölteni a fent vázolt folyamatokban, stratégiai irányokban, ha elősegítik a kisközösségek új elvi alapokon történő megújulását, működését. Nemcsak mint új típusú komplex szolgáltató szervezetek működnek, hanem a közösségfejlesztés motorjaivá is válnak, átmentve a kisközösségi értékvilágot a globalizálódó információs társadalomba. Ehhez a helyi társadalomszervezésben is paradigmaváltásra van szükség.
Az alábbi táblázat (1. sz. ábra) összefoglalja, mit tekintünk a globalizálódó információs társadalom kisközösségi paradigmaváltása legfőbb elemeinek. Természetesen a lehetetlennel egyenlő a kisközösségek működési elveiről időtől és tértől független, általános megállapításokat tenni. A cél inkább a paradigmaváltás dimenzióinak és súlypontjainak keresése, melyek minden bizonnyal az egyes kisközösségekre legkülönbözőbb mértékekben lehetnek érvényesek a legváltozatosabb (történelmi, gazdasági, politikai, földrajzi és egyéb) körülmények függvényében.
Amikor a teleházak helyzetéről és főképpen jövőbeni lehetőségeiről beszélünk, akkor valóban megbízható állításokat, okszerű magyarázatokat és megalapozott prognózisokat
e kisközösségi paradigmák által teremtett helyzetekbe ágyazottan tudunk megfogalmazni itt és most, Közép-Kelet Európában, Magyarországon. Feltűnő, hogy az "új" paradigmák között több olyan is van, amely korántsem új, régen ismert, valamikor működött is már, s ezért inkább "természetesnek", semmint újnak volna nevezhető.A gazdasági, kulturális, társadalmi-politikai, technológiai ill. infrastruktúrális lehetőségeket azokon a településeken lehet legjobban kihasználni, ott tudja magát fenntartani a teleház, ahol az nem csupán egy új szolgáltató intézmény, hanem az új kisközösségi paradigmák szellemében szerveződő kisközösség "motorja", teremtője, kiszolgálója. Az egész hálózatnak, ill. hálózati szolgáltatásoknak pedig messzemenően számolnia kell az új paradigmák szerint működő kisközösségek sajátos szükségleteivel. Így tudja legjobban szolgálni nemcsak az egyes teleházakat, de a vidék és a kistérségek hatékony bekapcsolódását is az ország, a régió egészének gazdasági, társadalmi/politikai, kulturális és technológiai vérkeringésébe.
1.
ábra
Új kisközösségi paradigmák a globalizálódó
információs társadalomban
Kisközösségek a lokális világban és hagyományos társadalomban |
Kisközösségek a globalizálódó világban és információs társadalomban |
Tradicionális, reaktív közösség |
"Jövőképes", proaktív közösség |
Zárt, kirekesztő közösség, elzárkózás a globalizációtól |
Nyitott, befogadó közösség, a globalizáció előnyeinek kihasználása |
Tradíció által vezérelt ill. szabályozott kultúra és közösség |
Értékvezérelt és a globális tanulás által fejlődő kultúra és közösség |
A közösség az országon belül értelmezi és helyezi el magát |
A közösség világviszonylatban értelmezi és helyezi el magát |
Kultúra "felélésére", "fogyasztására" orientált |
Kultúra "termelésre", "kibocsátására" orientált |
Korlátozott közösségi memória |
Kiterjesztett közösségi memória |
Függő, alkalmazkodó, követő közösség |
Autonóm, innovatív, fejlesztő közösség |
A nemzeti sajátosságok dominanciája, a helyi különbségek leértékelődés |
A helyi sajátosságok, különbségek keresése, felértékelődése |
Hierarchikus hatalmi beágyazódás |
Hálózati hatalmi beágyazódás |
A helyi társadalom állami szervezése |
A helyi társadalom közösségi szervezése |
"Lyukacsos" nemzeti szociális háló |
Helyi szociális (ön)védelem |
Leértékelt, elmaradott vidék, természeti környezet |
Felértékelt (saját) vidék, természeti környezet |
Lokálisan gondolkodó és globálisan irányított közösség |
Globálisan gondolkodó és helyileg cselekvő közösség |
Képviseleti demokrácia dominál |
Közvetlen demokrácia dominál |
A helyi gazdaság, piac hatalmi kontrollja, kiszolgáltatottsága |
A helyi gazdaság, piac közösségi kontrollja, védelme |
A munka, a termelés közösségi szervezése (munkamegosztás) |
Az erőforrások felhasználásának közösségi szervezése (szövetkezés) |
Lokális szomszédság |
Globális szomszédság |
Elszigetelődés a szomszédoktól |
Kistérségi együttműködés |
A település az állam "vállalkozása" |
A település a helyi közösség "vállalkozása" |
A közösség kulturális entitásként (nem piaci tényezőként) értelmezi magát (a települé smarketing szemlélet hiánya) |
A közösség gazdasági entitásként (piaci tényezőként) is értelmezi magát (településmarketing szemlélet) |
Külső, hatalmi erőforrás kontroll |
Belső, közösségi erőforrás kontroll |
2. sz. melléklet
Stratégiai mátrixok
A három stratégiai mátrix és az elemzést segítő táblázatok a társadalmi-gazdasági-technológiai prognózisok (A), a helyi (B) és országos ill. regionális (C) válaszok közötti összefüggéseket mutatja be. Jelentőségük abban van, hogy bármelyik elem vitatása, értelmezése, elhagyása ill. újak felvétele érinti a Stratégia kapcsolódó részeit, ezért a módosításoknál ezeket figyelembe véve kell eljárni. A mátrix alkalmas annak bemutatására is, hogy mely kihívásokra milyen válaszokat adunk helyi (AđB) és országos/regionális (AđC) szinten ill., a stratégiai irányok mely prognózisokra épülnek (AďB, AďC), valamint azt, hogy a helyi stratégiák milyen országos stratégiákat feltételeznek (BđC) és az országos stratégiák mely helyi stratégiákat támogatják (BďC). A táblázatok lehetővé teszik annak elemzését, hogy mennyire kiterjedt egy-egy kihívás ill. válasz összefüggés- ill. hatásrendszere.
A-B, a prognózisok és helyi válaszok mátrixa
A-B |
A. Társadalmi-gazdasági-technológiai |
||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | ||
B. Kisközösségi válaszok helyi szinten |
1 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||
2 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||
3 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||||
4 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||
5 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||
6 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||
7 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||||
8 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||||
9 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||||
10 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||||
11 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||||||
12 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||||||
13 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||||||
14 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||
15 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||||||
16 | + |
+ |
+ |
+ |
|||||||||||
17 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||||
18 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||||||
19 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
A fenti táblázatban a + azt fejezi ki, hogy az adott sorszámú B helyi “válasz” közvetlenül11 szolgálja az A sorszámú prognózis negatív hatásainak “kivédését” ill. pozitív hatásainak kihasználását.
B-C, kisközösségi helyi és országos/regionális szintű válaszok mátrixa
B-C |
B Kisközösségi válaszok helyi szinten |
|||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | ||
C Kisközösségi válaszok országos/regionális szinten |
1 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
2 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||
3 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||||||
4 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||
5 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||||||||
6 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||
7 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||||
8 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||
9 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||
10 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||||
11 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||||
12 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||||||
13 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||
14 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||
15 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|||||||
16 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||||||||
17 | + |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
A fenti táblázatban a + jelek azt fejezik ki, hogy adott sorszámú C országos ill. regionális “válasz” közvetlenül12 az adott sorszámú B helyi “válasz” feltételéül szolgál, annak megvalósulását segíti elő.
A-C, a prognózisok és az országos/regionális válaszok mátrixa
A-C |
A Társadalmi-gazdasági-technológiai Kihívások/prognózisok |
||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | ||
B Kisközösségi válaszok országos/regionális szinten |
1 | 9 |
10 |
12 |
11 |
7 |
7 |
9 |
13 |
13 |
12 |
9 |
11 |
11 |
12 |
2 | 6 |
7 |
9 |
8 |
6 |
4 |
8 |
8 |
11 |
10 |
6 |
10 |
10 |
10 |
|
3 | 5 |
4 |
6 |
5 |
6 |
3 |
5 |
6 |
7 |
7 |
4 |
8 |
8 |
9 |
|
4 | 6 |
6 |
8 |
7 |
6 |
5 |
7 |
10 |
11 |
10 |
7 |
10 |
10 |
11 |
|
5 | 4 |
3 |
5 |
3 |
3 |
2 |
4 |
5 |
5 |
5 |
4 |
6 |
6 |
6 |
|
6 | 7 |
8 |
10 |
11 |
5 |
7 |
7 |
10 |
9 |
8 |
8 |
6 |
6 |
9 |
|
7 | 5 |
4 |
6 |
5 |
5 |
3 |
6 |
6 |
8 |
8 |
6 |
8 |
8 |
10 |
|
8 | 6 |
7 |
8 |
8 |
4 |
4 |
7 |
9 |
11 |
10 |
6 |
7 |
7 |
9 |
|
9 | 8 |
8 |
8 |
7 |
5 |
4 |
5 |
9 |
10 |
10 |
7 |
8 |
8 |
9 |
|
10 | 6 |
6 |
8 |
8 |
3 |
5 |
5 |
10 |
10 |
9 |
7 |
5 |
5 |
8 |
|
11 | 6 |
7 |
9 |
9 |
4 |
5 |
4 |
8 |
10 |
9 |
7 |
6 |
6 |
7 |
|
12 | 5 |
5 |
6 |
6 |
2 |
4 |
4 |
7 |
9 |
8 |
6 |
5 |
5 |
7 |
|
13 | 6 |
7 |
8 |
8 |
5 |
5 |
6 |
9 |
10 |
9 |
7 |
8 |
8 |
9 |
|
14 | 5 |
6 |
9 |
9 |
5 |
6 |
7 |
10 |
10 |
9 |
8 |
8 |
8 |
9 |
|
15 | 4 |
5 |
7 |
6 |
6 |
3 |
5 |
7 |
8 |
7 |
6 |
9 |
9 |
9 |
|
16 | 4 |
5 |
6 |
4 |
6 |
2 |
6 |
7 |
8 |
8 |
4 |
11 |
11 |
8 |
|
17 | 9 |
10 |
12 |
11 |
7 |
7 |
9 |
13 |
13 |
12 |
9 |
11 |
11 |
12 |
A fenti táblázat egyes számai azt jelentik, hogy az “országos válaszok” a “helyi válaszokat” támogatva, azokon keresztül, mely kihívásokra, összességükben milyen intenzitással - azaz összesen hány összefüggésben - reagálnak.
A kihívásokra adott teleleházas stratégiai válaszok közvetlen és közvetett relevanciája
Társadalmi-gazdasági-technológiai kihívások/prognózisok rövidített megnevezése |
A helyi válaszok közvetlen relevanciája 13 |
A közvetlen relevancia rangsora |
Az országos válaszok közvetett relevanciája 14 |
A közvetett relevancia rangsora |
1. |
2. |
3. |
4. |
|
|
9 |
5 |
101 |
9 |
Információrobbanás |
10 |
4 |
108 |
7 |
Elektronizáció |
12 |
2 |
137 |
4 |
Hálózatosodás |
11 |
3 |
126 |
5 |
Individualizáció |
7 |
6 |
85 |
10 |
Mobilizáció |
7 |
6 |
76 |
11 |
Kultúrák találkozása, ütközése |
9 |
5 |
104 |
8 |
Urbanizáció, a vidék felértékelődése |
13 |
1 |
147 |
4 |
Teljesítmény, minőség, verseny |
13 |
1 |
163 |
1 |
Önfoglalkoztatás, kis- és közepes vállalkozások |
12 |
2 |
151 |
3 |
“Precíziós” gazdaság és társadalomirányítás |
9 |
5 |
111 |
6 |
Ösztönző, szabályozó állam |
11 |
3 |
137 |
4 |
Demokratikus önigazgatás |
11 |
3 |
137 |
4 |
Horizontális együttműködések , partnerség |
12 |
2 |
154 |
2 |
A táblázat azt mutatja be, hogy az egyes stratégiai kihívásokra a teleház stratégia helyi szinten adott válaszai közvetlenül (1.-2. oszlop) és országos szinten közvetett módon (3.-4-. oszlop) milyen számban, azaz intenzitással reagálnak, mennyire relevánsak (“közvetlen ill. közvetett relevancia”).
A “helyi válaszok” hatás-komplexitása a kihívásokra és támogatottsága az “országos ill. regionális válaszok” által
A “helyi válaszok” rövidített megnevezése |
B-A hatáskomplexitás 15 |
Hatáskomplexitás szerinti rangsor |
Támogatottság az országos válaszok által 16 |
Országos támogatottság szerinti rangsor |
1. |
2. |
3. |
4. |
|
A teleházak - “kulturális fordítókorong” - létesítése |
9 |
4 |
17 |
1 |
Internet hozzáférés és elektronikus levélcím mindenkinek |
11 |
2 |
7 |
10 |
Az internet elérés és a technológia közösségi kontrollja |
7 |
6 |
10 |
8 |
Minden település a világhálón |
11 |
2 |
10 |
8 |
Az iskolán kívüli és azon túli tanulás intézményrendszere |
10 |
3 |
12 |
6 |
Minden közhasznú információ elérés végpontja |
13 |
1 |
11 |
7 |
Technológiai szolgáltató központ |
7 |
6 |
8 |
9 |
Általános média elérés és szolgáltatás |
7 |
6 |
8 |
9 |
Távmunka állomás és elektronikus üzletközpont |
8 |
5 |
16 |
2 |
Új vidéki otthonok |
7 |
6 |
12 |
6 |
Helyi gazdaságfejlesztő szolgálat |
6 |
7 |
16 |
2 |
Kis- és közepes vállalkozók kiszolgáló központja |
6 |
7 |
14 |
4 |
Helyi szövetkezések szervezése és működtetése |
6 |
7 |
15 |
3 |
Értékközvetítés (kreativitás, minőség, telj esítmény) |
9 |
4 |
12 |
5 |
Közösségfejlesztés és -szervezés kiszolgálása |
6 |
7 |
14 |
4 |
Az önkormányzat közösségi kontrollja |
4 |
9 |
10 |
8 |
Közösségi memória és médiaközpont, helyi nyilvánosság |
8 |
5 |
10 |
8 |
A hiányzó közszolgáltatások és -intézmények pótlása |
5 |
8 |
13 |
5 |
Közösségi, települési és kistérségi forrásteremtés |
6 |
7 |
16 |
2 |
A táblázat azt mutatja be, hogy a helyi “teleházas” válaszok milyen számban reagálnak a stratégiai kihívásokra (1.-2. oszlopok) és hány “országos ill. regionális” válasz által érintettek, támogatottak (3.-4. oszlopok).
Az országos és regionális válaszoknak a helyi válaszokra (közvetlenül) gyakorolt hatás-komplexitása és a kihívásokra gyakorolt (közvetett) hatása
Az “országos ill. regionális válaszok” rövidített megnevezése |
Közvetlen hatás a helyi válaszokra17 |
Hatás- |
Közvetett hatás a helyi válaszokon keresztül18 |
Közvetett hatáskompexitás szerinti rangsor |
1. |
2. |
3. |
4. |
|
Nemzeti teleház stratégia és program | 19 |
1 |
146 |
1 |
Tudományos kutatás és oktatás |
16 |
2 |
113 |
3 |
A tapasztalatok, eredmények folyamatos terjesztése |
10 |
8 |
83 |
14 |
A teleházak a társadalmi innováció műhelyei, gyűjtőhelyei |
15 |
3 |
114 |
2 |
Magyarország a teleház tapasztalatok exportőre |
8 |
9 |
61 |
16 |
A publikus internet és közhasznú információ alaphálózata |
14 |
4 |
111 |
4 |
Az ország virtuális kiterjesztése a teleházak által |
12 |
6 |
88 |
13 |
Üzleti, állami és civil hálózati szolgáltatások |
14 |
4 |
103 |
8 |
Másodlagos alkalmazói tartalomszolgáltatások |
14 |
4 |
106 |
6 |
Intelligens viszonteladói, közvetítő hálózat |
13 |
5 |
95 |
10 |
Bizalmi kereskedelmi és szolgáltató hálózat |
13 |
5 |
97 |
9 |
Új, internetes távmunka szakmák, munkarendszerek |
11 |
7 |
79 |
15 |
Közhasznú távmunka és tájékoztatás összekapcsolása |
14 |
4 |
105 |
7 |
Támogató és igénybevevő állami szerepvállalás |
14 |
4 |
109 |
5 |
Általános ügyintézés közvetítés, hivatali elérés hálózata |
13 |
5 |
91 |
11 |
A civil társadalom segítésének alaphálózata |
12 |
6 |
90 |
12 |
Teleház minőségvédelem, monitoring és képzés |
19 |
1 |
146 |
1 |
A táblázat azt mutatja be, hogy az országos ill. regionális válaszok milyen számban gyakorolnak segítő hatást a helyi válaszokra (1.-2. oszlopok) és azt, hogy közvetett módon, a helyi válaszokon keresztül milyen számban gyakorolnak hatást a kihívásokra (3.-4. oszlopok).
Jegyzetek
1 A teleházak számának alakulása a következőképpen prognosztizálható
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
|
Teleházak száma |
2 |
2 |
5 |
20 |
80 |
150 |
200 |
400 |
600 |
800 |
Teleház alirodák száma |
- |
- |
- |
- |
20 |
50 |
100 |
300 |
600 |
1200 |