Migray Emőd

 

 

Kybertér és piszkos üzlet a neten

(három cikkről)

 

1. A kybertéri alternatíva

 

Bélyegnyalóka a csecsemőknek. A tengerentúli egyetemekre való bejutás egyre könnyebb az internet alapú információk és a sokasodó szolgáltatások segítségével.A dzsakartai Eka Kokadir, a több amerikai egyetemmel kapcsolatban álló középiskolás diák, az alapvető formulákat és a szükséges tanulmányokat az interneten, elektronikus úton továbbítja. A hivatalos dokumentumok - az iskolai átiratok, a tanárok utasításai, és az aláírt papírok - azok rendes postán jönnek.

Félig fénysebesség. Félig csigaposta. Ahogy Kokadir tanúsíthatja, a papírokért való küzdelem még nagy részét képezi a főiskolai felvételi folyamatnak. De a tengerentúli főiskolákra igyekvő diákok fölfedezték, hogy az iskolák közötti válogatásnak van egyéb módja is mint a levélírás és a bélyegnyalogatás.

Ma, a tanulmányi programok és a főiskolai életről szóló naprakész információk a weben készségesen rendelkezésére állnak a felvételre váró diákoknak. Kereső programok segítenek a diákoknak a választásban, és információs ügynökök igyekeznek begyűjteni az megfelelő jelölteket -- jelentős javulás ahhoz képest, amikor az iskolák közötti választás egy halom hetenként érkező információt jelentett. A szabványos egyetemi évkönyvek és más anyagok, amelyeket általában évente egyszer nyomtattak ki, nem csak elavultak voltak, de nem tartalmazták azokat a részleteket, amelyeket a diákok kerestek -- és amelyeket pillanatok alatt meg lehet találni az iskolai weboldalakon, az egyetemekhez csatlakozó csevegőkön és a közvetlen e-mail kapcsolatokon keresztül.

A sebesség csak az egyik oka, hogy a felvételi irodák digitalizálódnak, állítja Sally Guzdar, a CollegeEdge (www.collegeedge.com) marketing szóvivője. Könnyebb és sokkal hatékonyabb. A diákok és az adminisztrátorok egyaránt előnyben részesítik. Bár az egyetemekre vonatkozó alapos online információáramlás csak egy-két éve működik, a folyamat gyorsan erősödik. Például az MIT-hez tartozó tekintélyes Sloan School of Management előnyben részesíti az MBA programjának digitális használatát a papírral szemben.

A független weblapok közötti kapcsolat megkönnyíti a felvételi folyamatok közötti közvetítést. Ezekhez tartozik a CollegeEdge, amely ellátja a főiskolát keresőket több mint 70.000 weboldallal, és online lehetőséggel a választáshoz és a szükséges dokumentumok beszerzéséhez -- költségmentesen. Amikor a diák egyetemet választ, az oldalak online kapcsolatot jelentenek a felvételi hivatalokkal. A múlt évben a CollegeEdge (a négy éves szervezet minden iskolakereső kapcsolatért egy kisösszegű díjat számol fel) közel 500.000 kapcsolatot teremtett az egyetemeknek, és ebben az évben hárommilliót kíván létrehozni.

Kokadir az egyik volt a listájukon. Az E-használat tényleg sokat segít, különösen, a határidők betartása esetén. Annyi különböző egyetemet megismerni, amennyit csak lehetséges, csak a weben keresztül lehet, cirkálva az olyan oldalakon, mint a U.S. News (www.usnews.com), StudyUSA (www.studyusa.com) és Peterson's (www.petersons.com). Az ázsiai diákoknak, akik a saját féltekéjükön kívánják folytatni az Asiaweek biztosítja a területi egyetemek listáját (www.asiaweek.com/universities).

Mark Shay a Gradschool.com (www.gradschool.com) szóvivője szerint az ázsiai diákok előnyt élveznek az amerikai egyetemek elérése tekintetében. Az időeltolódás miatt ők akkor szörfölhetnek az amerikai oldalakon, amikor az egyetemek komputer hálózatai szabadok. Minden felgyorsul. Bár a web használat limitált, Kokadir megkapta az Amazon.com-on keresztül Peterson évkönyvének nyomtatott változatát. Minden könyv megvan a neten, csak a képernyőn olvasni elég kényelmetlen. És egy 33.6-kbps-es modem kapcsolattal és megbízhatatlan internetre való bemenetellel, Kokadir gyorsabban szerezte be a könyvet. A nyomtatott anyag internet kapcsolattal valóban a legjobb kombináció.

Egy meghatározott főiskola weblapja simán elérhető a web böngésző mezőn beütve a www.intézményneve.edu.országrövidítés.-t beütve a gépbe. A kapcsolat megteremthető a Yahoon (www.yahoo.com) vagy az Alta Vistán (www.altavista.com). Sue Newman , aki a tengerentúli diákok kapcsolat teremtését segíti a MiningCo.com-on (http://collegeapps. miningco.com), azt állítja, hogy a legtöbb segélykérés az egyetemek jegyzékére vonatkozok, és ezt követi az ösztöndíjakra vonatkozó információ.

Az egyetem kiválasztása türelmes keresést igényel, és a diáknak, aki külföldön akar tanulni, keményen meg kell dolgozni érte, mivel általában nem keresheti meg az egyetem vezetőjét. Ilyenkor javasolják, hogy keressen magának egy levelezőtársat az egyetemről. A felvétel irodák javasolják a diákszervezetekkel és az öregdiákokkal való kapcsolatteremtést.

Newman javasolja az egyetemorientált csevegőn való részvételt. Az online gyakran segíthet a diáknak a végső döntés megtételében miután a felvétel vagy az elutasítás megérkezett.

Az internet megkönnyítette a kapcsolatot az egyetemek és a leendő hallgatók között, de ez a jelenség nem feltétlenül előnyös. Néhány adminisztrátor, a rendes feladatain kívül, az e-mail kérdések viharában találja magát. Néhányan extra személyzetet kaptak, így a gyakran feltett kérdéseknek alacsony prioritásuk, különösen azoknak, amelyek az időjárásra vagy a társadalmi aktivitásra vonatkoznak. Ezeket az információkat a hallgatók az egyetemek web-oldalain is megtalálják, jelenti ki a Gradschools.com szóvivője. Néhány iskola kiküszöbölte az általános válaszadást. Helyette megkérik a diákokat, hogy használják a web-alapú formulákat és a kérdéseket automatikusan átirányítják az iskoláról szóló információkra szakosodott személyekhez.

A e-mail lehet teher, de a adminisztrátorok kitalálták, hogyan könnyíthetik meg másmódon az Internet terheit. Az egyetemek megpróbálva rendbehozni az egyetem demográfiai mérlegét, vagy speciális tulajdonságokkal rendelkező egyetemistákat keresve olyan hirdetéseket adnak fel, mint: “Az egyetem ausztrál hallgatót keres, aki A osztályú lab-darúgó”, és ez hathatós módja a megfelelő gólyák megtalálásának. A CollegeEdge megengedi az egyetemeknek, hogy a hallgatók adatbázisában kutassanak, hogy a megfelelő személyt megtalálják.

Az akadémiai stílusú online “házasságközvetítés” idővel egyre nő. Mark Landon a StudyAbroad.com (www.studyabroad.com) szóvivője szerint itt találhatóak a legenergetikusabb emberek. A már vájtfülű internet használók, akik kényelmesen használják az új technológiát arra, hogy életük nagyobb döntéseiben segítsen - így választanak egyetemet. Szerencsére a kybertér arra még nem alkalmas, hogy rajta a megfelelő egyetemi fokozatot is meg lehessen szerezni.

 

Stewart Taggart cikke nyomán
Asiaweek, June 25. 1999

 

 

2. Kereskedelem a neten

 

Az összpontosítás a kulcs a web számára, hogy összehozni a vásárlókat és eladókat

Az Amazon.com megpróbálta, hogy az interneten keresztül adjon el könyveket. De manapság azonban sokkal több, mint egy online könyvlapozó -- tartalmazván minden felszerelést, ami egy beinduló félvezető gyárhoz szükséges. Samsung Electronics, a délkoreai kompjuterchip gyártó, rendszeresen korszerűsíti a felszereltségét, és a korábbi gépeit állni hagyja. Hogy ezt a felesleget eladja, az elmúlt év decemberében egy weblapot nyitott. Azóta a Samsung havonta 420.000 $ értékű felesleges gépét adta el havonta. Úgy számolják, hogy ebben az évben ezen az oldalon keresztül 3,4 millió $ értéket forgalmaznak. Az internet lehetővé teszi, hogy mindent kezeljenek, az érdeklődő kérdésektől egészen a megállapodásokig.

Ílymódon legalábbis a Samsung tapasztalatai eltérnek azon ázsiai cégekétől, akik az internetet elektronikus kereskedelemre használják. Samsung jól ismert a félvezetőket gyártók között, így neki nem kell sokat költenie a marketingre. Lehetőségük van arra, hogy saját weblapjukon árulják a felszereléseiket. De sok ázsiai társaságnak, amely online-on akar árulni, nincs védjegye, know-how-ja, vagy személyzete arra, hogy a weblapra kerüljön, igy ők közvetítőkhöz fordulnak, hogy növeljék kiterjedésüket. A megfelelő közvetítő kiválasztása a kulcs.

A kis cégek valahol “nagynak” akarnak látszani, állapítja meg Craig Pepples, az hongkongi Asia Sources társaság (www.asiasources.com) főoperátora, aki a weblapokat kezeli, és online-on összehozza a az elektronikai-, a divat- és a háztartási ipar vevőit és eladóit. A főkérdés az, hogy hol kell a társaságnak az interneten biztonsággal bemutatni áruikat, hogy az ne csak a webbe bedobott palackposta legyen.

A gyors Web kutatás az elektromos kereskedelemnek ebben a korai formájában is tucatnyi lehetőséget teremtett. Jack Ma márciusban saját oldalt indított (www.alibaba.com), amely kínai szülővárosában, Hanhzhouban, működik. A szállítóival meglévő korábbi online kapcsolatot felhasználva, Ma megpróbált egy online piacot létrehozni, ahova fölengedte a potenciális vevőket, hogy a weben kapcsolatot teremtsenek az ő üzletfeleivel. A lapot felosztotta az ipari csoportok szerint, és a terjedelme megnőtt a Viagrától a Merzedes-Benz teherautók Iránban készült alkatrészeiig, és most mintegy 38.000 vevő és eladó keres magának helyet. Bár nem akarja megszerezni a transzakciókat, de azt reméli, hogy a hirdetőoldalak jóvoltából növekedni fog a jövedelme.

Miközben Ma boldogan elfogad bármilyen terméket a weblapján sok amerikai üzleti oldal meghatározott termékekre összpontosít. Példának okáért a www.paperexchange.com, iszonyú mennyiségű papírt és pépet tartalmaz. Ázsia lassan utánoz. A délkoreai SK Global ennek az évnek a vége felé növeli a az egészségügyi ügynöki szolgáltatást. A szállítók, köztük a gyógyszergyártók és a gyógyászati segédeszköz késztők, közvetlen kapcsolatban vannak a klinikákkal, kórházakkal és a gyógyszertárakkal, az SK arra számít, hogy a beszállítói költségek 30%-kal esnek. Az SK hasznát a vevők előfizetési díja és a szállítók reklámköltsége jelenti.

Az összpontosítás a kulcs, mivel a világkereskedelem terjedelme a vevők aránylag kis számától függ, akik pontosan tudják, mit akarnak és azt hol találják meg. Az Asian Sources felölel mindent az ipari készülékektől a kézitáskáig, de takarosan elrendezi a beszállítóit. Vegyük csak a kompjuter előállító csoportot, mely ipari újdonságokat ajánl és kapcsolatot teremt a kereskedelmi kiállítók és az elosztó szolgálatok között. Alapvető dolog, hogy a lapjaikon előmozdítsák és biztosítsák az érdeklődők időnkénti visszatérését.

Az Asian Source mintegy három dekádonként fogott hozzá az új termékkatalógusaihoz. De gyorsan nekiállt az internet fölhasználásának. A cég augusztus 31-én kibocsátotta a Global Sources-t kiterjesztve földrajzi határait. Az Asian Sources legnagyobb üzletfelei -- közöttük mintegy 100 amerikai és európai is, beleértve a Wal-Mart nevű kiskereskedelmi óriást -- a szolgáltatások magas színvonalát követelik meg, és nem elégednek meg az egyszerű találkozási ponttal. A vevők számára az internet olyan, mint a kábeltévé, ahol a száznyi csatorna közül az emberek csak egyet-kettőt használnak.

A csatornaválasztás nagyon gyorsan cserélődhet. Az internet használók a legkevésbé sem loyálissak. Nagyon sok a választási lehetőségük, és a tapasztalt internet használók olyan segédeszközt akarnak, amely tökéletesen összpontosít az egyéni szükségleteikre.

 

Song Jung A /Szöul/ és Charles Bickers /Hong Kong/ cikke nyomán
Far Eastern Economic Review Sept. 1999

 

 

3. Piszkos üzlet a Neten

 

Ausztrália el akarja ítélni -- és vissza akarja szorítani -- a pornográfiát

Bernadette Taylor lágy pornó weblapja felülmúlta önmagát. Taylor különböző ruhátlan képei között a böngészők különböző technikai tanácsokat kaptak a tengerentúli megbízott szerverekről és hogy milyen titkos módszerekkel lehet az online kapcsolat természetét elrejteni.

Eléggé unalmas anyag attól, aki "virtuális barátnőnek" nevezi magát, de a 31 éves perthi hölgy, akinek a megélhetését fenyegetik, kénytelen volt blúztalan rebellissé válni. A keményen pornográfiaellenes ausztrál törvényhozás a szenátussal törvényen kívül helyeztetheti a weblapját másik ezerrel együtt. Ö azzal vág vissza hogy felfedi a módokat, ahogyan a cenzúrát ki lehet játszani, más országok báziscsatornáin és a gyakran használt internet címeken keresztül. "Ahányszor ők zárolnak egy csatornát, mi annyiszor megyünk egy másikra, amíg nem lesz más választásuk, hogy az egész net csatlakozódugóját kihúzzák a falból." fogadkozik Taylor.

A törvényhozás a filmforgalmazásban használatos osztályozáshoz hasonlót alkalmaz az internet kapcsolatokban. Azokat az oldalakat, amelyek X (szexuálisan szabados) vagy RC (visszautasított, azaz különösen erőszakos vagy kriminális) minősítést kapnak, az ország sugárzásügyi szaktekintélyei szerint a szolgáltatóknak le kell törölni, vagy zárolni az interneten. A lágy R minősítésű csatornákhoz való hozzáféréshez a böngészőknek elektronikus úton kell bizonyítaniuk nagykorúságukat. Ha a törvény a felsőházon is keresztül megy, január 1.-től lép életbe.

A felderengő tiltáson nem csak a pornókészítők döbbennek meg. Az online aktivisták is tiltakoznak a korlátozások ellen, szerintük ilyen szigorú tiltás csak a a kínai, iráni és Myanmari (burmai) önkényuralomban lehetséges. "Canada, az Egyesült Államok, de még Malaysia is távoltartja magát az internettől." állítja Danny Yee az Electronic Frontiers Australia szóvivője. "A kormányzat a globális falusi hülyék közé irányítja Ausztráliát."

Valóban, három évvel ezelőtt az USA törvényhozói is hoztak egy net-pornó ellenes törvényt, de a bíróság alkotmányellenesnek ítélte. És bármi is történjen, a függőben lévő ausztrál törvénynek meg vannak úgy a technikai, mint az ideológiai akadályai. A weblapok ezreit helyileg őrizni a komputerek világhálóján, több mint felesleges. A pornográfia törvényenkívüli például Szingapúrban, de a szabályozók beismerik, hogy ennél többet nem tehetnek azért, hogy távol tartsák az elszánt polgárok képernyőiről.

A kikényszerítésnél semmivel sem lesz könnyebb az eltüntetés. Az internet szolgáltatók a védelem első vonala -- tőlük követelnék meg, hogy száműzzék azokat az otthoni pornó oldalakat, amelyeket a sugárzásügy szaktekintélyei kijelölnek és zárolják a tengerentúli gusztustalan oldalakat is. Yee szerint az ISP nem tud semmit a cenzúráról. "A legnagyobb biztonság mellett is képesek a fedélzetről a tengerbe gyalogolni", magukkal rántva mindazokat az ártalmatlan oldalakat, amelyek olyan szavakat tartalmaznak, amelyeket az automatikus web-tartalom figyelő program ismer.

A kommunikációs miniszter szóvivője kénytelen elismerni, hogy a törvény nem tökéletes. De ez nem jelenti azt, hogy nem kell megpróbálni. A törvényhozók egyrészt meg akarják óvni a gyermekeket az érzéki tartalomtól, másrészt egyensúlyt kell tartaniuk az online szabadsága és az uralkodó társadalmi értékek között.

Miközben a kormányzat és az ipar megpróbálja eltömni a nyílásokat, a pornó operátorok egyre újabbakat már egyre újabbakat nyitnak. Taylor oldalai jelenleg egy dallasi (Texas) szerverre mentek át. A megragadása valószínűleg meghaladja az ausztrál törvényhozás hatáskörét.

 

Stewart Taggart cikke nyomán
Asiaweek July 2. 1999